Ποια αυτοκίνητα θα απαγορεύεται να κυκλοφορούν από το 2026
ΔΙΕΘΝΗ

Ποια αυτοκίνητα θα απαγορεύεται να κυκλοφορούν από το 2026

Τι προβλέπει το νέο σχέδιο

Η Ευρωπαϊκή Ένωση προχωρά σε ένα νέο, αυστηρό σχέδιο απόσυρσης παλαιών και ρυπογόνων αυτοκινήτων, το οποίο αναμένεται να αλλάξει ριζικά τον χάρτη των οχημάτων στους ευρωπαϊκούς δρόμους από το 2026.

Στόχος του προγράμματος είναι η ενίσχυση της οδικής ασφάλειας, η μείωση των ρύπων και η επιτάχυνση της μετάβασης σε πιο «πράσινες» μετακινήσεις, καθώς χιλιάδες οχήματα κρίνονται πλέον ακατάλληλα για κυκλοφορία.

Η Ελλάδα, με έναν από τους πιο γερασμένους στόλους στην Ευρώπη (μέσος όρος ηλικίας 17 έτη, έναντι 12-13 στην Ε.Ε.), βρίσκεται στην πρώτη γραμμή αυτής της αλλαγής.

Υποχρεωτική απόσυρση ανά κατηγορία EURO

Η πρόταση της ACEA (Σύνδεσμος Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων) καθορίζει σαφές χρονοδιάγραμμα για την υποχρεωτική απομάκρυνση των παλαιών οχημάτων:
  • 2026: Απόσυρση οχημάτων Euro 1 (1992–1996)
  • 2030: Απόσυρση Euro 2 (1996–2000)
  • 2034: Απόσυρση Euro 3 (2000–2005)
  • 2039: Απόσυρση Euro 4 (2005–2010)
  • 2043: Απόσυρση Euro 5 (2010–2015)
  • 2050: Απόσυρση Euro 6 (2015–σήμερα)

Με την πλήρη εφαρμογή του πλάνου, ακόμη και αυτοκίνητα που σήμερα θεωρούνται «σύγχρονα» δεν θα επιτρέπεται να κυκλοφορούν μετά το 2050.

Τι προβλέπει το νέο σχέδιο

Τα αυτοκίνητα που θα χαρακτηρίζονται «μη επισκευάσιμα» ή ακατάλληλα για κυκλοφορία θα πρέπει να αποσύρονται και να ανακυκλώνονται υποχρεωτικά.
Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν οχήματα που:

  • Έχουν ακινητοποιηθεί για μεγάλο διάστημα,
  • Δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ για πάνω από δύο χρόνια,
  • Έχουν αποτύχει επανειλημμένα σε τεχνικούς ελέγχους,
  • Ή απαιτούν επισκευές μεγαλύτερες από την εμπορική τους αξία.

Εξαιρέσεις υπό προϋποθέσεις

Η Ε.Ε. αφήνει ανοιχτό ένα «παράθυρο» εξαίρεσης:
αν ο ιδιοκτήτης αποδείξει ότι προτίθεται να επισκευάσει το όχημα και να το επαναφέρει σε ασφαλή και λειτουργική κατάσταση μέσα σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, θα μπορεί να το διατηρήσει προσωρινά.

Αντιδράσεις και προβληματισμοί

Η ανακοίνωση έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις από ιδιοκτήτες παλαιών οχημάτων και επαγγελματίες του κλάδου, που κάνουν λόγο για κοινωνική αδικία και οικονομική επιβάρυνση.
Πολλοί θεωρούν πως η απόσυρση θα πλήξει τα νοικοκυριά χαμηλού εισοδήματος και τις μικρές επιχειρήσεις που δεν μπορούν να αγοράσουν νέο όχημα.

Μια νέα εποχή για την Ευρώπη και την Ελλάδα

Η Ε.Ε. επιδιώκει να μειώσει δραστικά το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των μεταφορών, επιβάλλοντας αυστηρούς κανόνες και τέλος στην ανοχή απέναντι στα ρυπογόνα και επικίνδυνα αυτοκίνητα.

Για τους Έλληνες οδηγούς, το μήνυμα είναι σαφές:
Αν διαθέτουν παλιό ή ακινητοποιημένο αυτοκίνητο, πρέπει να το ελέγξουν, επισκευάσουν ή αποσύρουν εγκαίρως.

Η νέα εποχή της βιώσιμης κινητικότητας ξεκινά — και δεν θα κάνει εξαιρέσεις.

ΠΗΓΗ: workenter.gr

Ακολουθήστε το evima.gr στο Google News

Διαβάστε όλες τις ειδήσεις για την Εύβοια

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις για την Ελλάδα και τον Κόσμο στο evima.gr