Εύβοια: Τι ζητά από τον υπ. Ναυτιλίας για το μεταφορικό ισοδύναμο, η Κατερίνα Καζάνη
Ειδησεις ευβοια

Εύβοια: Τι ζητά από τον υπ. Ναυτιλίας για το μεταφορικό ισοδύναμο, η Κατερίνα Καζάνη

Η Βουλευτής Ευβοίας ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής Κατερίνα Καζάνη κατέθεσε ερώτηση σχετικά με την ένταξη του νησιού της Εύβοιας στο μέτρο του Μεταφορικού Ισοδύναμου.

Την Δευτέρα 16 Οκτωβρίου, η Βουλευτής Ευβοίας ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής Κατερίνα Καζάνη κατέθεσε ερώτηση σχετικά με την ένταξη του νησιού της Εύβοιας στο μέτρο του Μεταφορικού Ισοδύναμου.

Η Ερώτηση προς τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Χρήστο Στυλιανίδη με Θέμα: «Ένταξη του νησιού της Εύβοιας στο μέτρο του Μεταφορικού Ισοδύναμου» 

Κυρίε Υπουργέ, 

το μέτρο του Μεταφορικού Ισοδύναμου είναι ένα μέτρο που εφαρμόζει ουσιαστικά την από το Σύνταγμα προβλεπόμενη αρχή της νησιωτικότητας, προωθεί την περιφερειακή ανάπτυξη και συντελλεί στην ανάπτυξη των τοπικών επιχειρήσεων και την προώθηση των προϊόντων τους. Όπως γνωρίζετε, η Εύβοια, παρότι αναγνωρισμένο νησί με το ν. 4770/2021, δεν εντάσσεται στον μηχανισμό Μεταφορικού Ισοδύναμου, προφανώς καθότι συνδέεται οδικώς με την ηπειρωτική χώρα. 

Όπως γνωρίζετε, η Εύβοια συνδέεται επίσης με την ηπειρωτική Ελλάδα μέσω πέντε πορθμείων. Στη Βόρεια Εύβοια, μέσω των πορθμείων Γλύφας-Αγιοκάμπου και Αρκίτσας-Αιδηψού, στην Κεντρική Εύβοια μέσω του πορθμείου Ωρωπού-Ερέτριας, και στην Νότια Εύβοια μέσω των Αγίας Μαρίνας-Νέων Στύρων και Ραφήνας-Μαρμάρι. Οι τιμές των εισιτηρίων (η μικρότερη χρέωση Ι.Χ. συν οδηγό) κυμαίνονται από 1,28

/χλμ (10€) στο δρομολόγιο Ωρωπός-Ερέτρια εως 3,2€/χλμ (20,90€) στην γραμμήΓλύφας-Αγιοκάμπου.

Παρά την οδική σύνδεση μέσω Χαλκίδας, ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού του νησιού ζει ουσιαστικά αποκομμένο, όχι μόνο από την ηπειρωτική Ελλάδα, αλλά και από την ίδια την πρωτεύουσα της Εύβοιας, την Χαλκίδα. 

Ιδιαίτερο πρόβλημα παρουσιάζεται στο βόρειο τμήμα του νησιού, τα πορθμεία τουοποίου έχουν και το υψηλότερο κόμιστρο. Η μορφολογία του εδάφους, με τους μεγάλους ορεινούς όγκους στο κεντρικό και στο βόρειο τμήμα του νησιού, αποκόπτει τους κατοίκους των δήμων Λίμνης-Μαντουδίου και Ιστιαίας-Αιδηψού από το υπόλοιπο νησί και, κατά συνέπεια, από την ηπειρωτική χώρα. Το κακό οδικό δίκτυο που συνδέει τους δυο δήμους με τη Χαλκίδα και στη συνέχεια με την ηπειρωτική Ελλάδα είναι σύνηθες να κλείνει λόγω κακοκαιρίας. Οι πρόσφατες κακοκαιρίες Daniel και Eliasκαι οι καταστροφικές πλημμύρες που ακολούθησαν απέδειξαν άλλη μια φορά την ανεπάρκεια και την επικινδυνότητα του οδικού δικτύου. Το τμήμα που συνδέει την Αιδηψό με την Λίμνη, δρόμος που επισήμως είναι κλειστός και απαγορεύεται η διέλευση οχημάτων και οι οδηγοί περνούν με δική τους ευθύνη, κλείνει συχνά λόγω κατολισθήσεων. Πρόσφατο και χαρακτηριστικό παράδειγμα το κλείσιμο του δρόμουως συνέπεια της κακοκαιρίας Elias. Ο δρόμος αυτός, πρόκειται να κλείσει και επισήμως την Τετάρτη 18 Οκτωβρίου, προς κατασκευή κλειστών στεγάστρων και τοιχών προστασίας, έργο που αναμένεται να παραδωθεί σε δυο χρόνια, με ημερομηνία παράδοσης τις 14 Οκτωβρίου 2025. Εξαιτίας, λοιπόν, του κακού οδικού δικτύου, σε συνδυασμό με τον επερχόμενο χειμώνα και την έλλειψη υποδομών μετάτις καταστροφικές πυρκαγιές του 2021, είναι παραπάνω από βέβαιο ότι ο τοπικός πληθυσμός θα αντιμετωπίσει ακόμα μεγαλύτερα προβλήματα απομόνωσης. 

Η μόνη άλλη επιλογή των κατοίκων είναι η χρήση των πορθμείων Αρκίτας-Αιδηψού και Γλύφας-Αγιοκάμπου. Το κόστος όμως των ναύλων είναι δυσβάσταχτο τόσο γιατους μόνιμους κατοίκους όσο και για τις τοπικές επιχειρήσεις. Χαρακτηριστικά, το εισιτήριο του πορθμείου Αρκίτσας-Αιδηψού, για μια απόσταση 12,3χλμ, είναι για ένα άτομο 4,90€ και για ένα ΙΧ με τον οδηγό του 24,20€. Δηλ, το κόστος διέλευσης του

αυτοκινήτου είναι 2€/χλμ, ενώ στο πορθμείο Γλύφας-Αγιοκάμπου, με απόσταση 6,5χλμ και ναύλα ΙΧ και οδηγού, με 20,90€, το ανάλογο κόστος είναι ακόμα μεγαλύτερο, στα 3,20/χλμ. Κατανοείτε ότι το κόστος των ναύλων είναι δυσβάσταχτο για τους κατοίκους και τις επιχειρήσεις των περιοχών αυτών, που

πολλές φορές τα πορθμεία είναι ο μόνο τρόπος διασυνδεσής τους με την ηπειρωτική χώρα. 

Οι παραπάνω συνθήκες, δηλ. η μορφολογία του εδάφους, το κακό οδικό δίκτυο στο σύνολο του νησιού, σε συνδυασμό με την έλλειψη υποδομών, και τα υψηλά ναύλα των πορθμείων, έχουν οδηγήσει ουσιαστικά στην δημιουργία μιας περιοχής ανισοτήτων και βασικών ελλείψεων, που έρχεται σε αντίθεση με την δημιουργία ενός χώρου ίσων ευκαιριών, όπως άλλωστε προβλέπεται από το ευρωπαϊκό και εθνικό δίκαιο. Οι ευβοϊκές επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν μια κατάσταση άνισου ανταγωνισμού, που επίσης αντιτίθεται τόσο στο ενωσιακό ευρωπαϊκό πνεύμα, όσο και στο ελληνικό δίκαιο. 

Είναι προφανές ότι η νομοθετική ρύθμιση περί Μεταφορικού Ισοδύναμου χαίρει άμεσης ρυθμιστικής παρέμβασης, ώστε να καλύπτει τις ανάγκες των κατοίκων και των επιχειρήσεων της Εύβοιας και να επέλθει η από το Σύνταγμα ισότητα και ισονομία μεταξύ της περιοχής και των υπολοίπων νησιωτικών και μη περιοχών της ελληνικής επικράτειας. 

Ερωτάσθε, λοιπόν, κε Υπουργέ: 

  1. Τι προτίθεστε να πράξετε ώστε η περιοχή να ενταχθεί στον μηχανισμό του Μεταφορικού Ισοδύναμου και οι κάτοικοι και οι επιχειρήσεις της Ευβοίας να ελαφρυνθούν από τα δυσβάσταχτα ναύλα των πορθμείων και να αποκτήσουν επιτέλους απρόσκοπτη πρόσβαση στην ηπειρωτική Ελλάδα; 
  2. Γιατί μια νησιωτική περιοχή που έχει υποφέρει τα τελευταία χρόνια από την οικονομική κρίση, από την πανδημία του Covid-19, από τις καταστροφικές πυρκαγιές, από τις πρόσφατες καταστροφές τις κακοκαιρίας Daniel και με κακό οδικό δίκτυο και ανύπαρκτες υποδομές, εξαιρείται από ευνοϊκές νησιωτικές πολιτικές, όταν, ειδικά, το χειμώνα ουσιαστικά δεν διαφέρει από οποιαδήποτε άλλη νησιωτική περιοχή;

Η ερωτώσα βουλευτής Καζάνη Αικατερίνη

Ακολουθήστε το evima.gr στο Google News

Διαβάστε όλες τις ειδήσεις για την Εύβοια

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις για την Ελλάδα και τον Κόσμο στο evima.gr