ΑΠΟΨΕΙΣ

Θανατηφόρο τροχαίο στην Εύβοια: Ανοίγει η συζήτηση για κατασκευή οδικού άξονα Κύμης – Χαλκίδας

Θανατηφόρο τροχαίο στην Εύβοια: Ανοίγει η συζήτηση για κατασκευή οδικού άξονα Κύμης – Χαλκίδας
Μεγάλη συζήτηση γίνεται για την κατασκευή του οδικού άξονα Κύμης Χαλκίδας, συζήτηση που συνήθως επανέρχεται μετά από ένα τροχαίο δυστύχημα, όπως το πρόσφατο.
Σκέψεις για ένα σύγχρονο οδικό και ασφαλές δίκτυο, του Γιώργου Κουλούρη
Μεγάλη συζήτηση γίνεται για την κατασκευή του οδικού άξονα Κύμης Χαλκίδας, συζήτηση που συνήθως επανέρχεται μετά από ένα τροχαίο ατύχημα, όπως το πρόσφατο.
Τα πράγματα όμως σε γραφειοκρατικό επίπεδο, δυστυχώς δεν είναι τόσο απλά. Για να χρηματοδοτηθεί ένα τέτοιο έργο απαιτούνται, σύμφωνα πάντα με τους κανονισμούς των χρηματοδοτικών εργαλείων μελέτες ανταποδοτικότητας, δηλαδή μελέτες που να αποδεικνύουν ότι τα χρήματα που θα δοθούν για ένα τέτοιο έργο θα έχουν την αντίστοιχη ανταπόδοση σε κάποιο εύλογο χρονικό διάστημα.
Τα έργα αυτά συνήθως χρηματοδοτούνται από διάφορες πηγές όπως χρηματοδοτικά εργαλεία των :
• ΕΣΠΑ/ΕΤΠΑ
• εθνικά κονδύλια,
• ΣΔΙΤ.
Για να θεωρηθεί ανταποδοτικό ένα μεγάλο οδικό έργο που θα συνδέει την Κύμη με τη Χαλκίδα — και άρα επιλέξιμο προς χρηματοδότηση σε ευρωπαϊκό/εθνικό επίπεδο — πρέπει να προκύπτει σαφής αύξηση της κινητικότητας φορτίου και επιβατών σε ρεαλιστικό χρονικό ορίζοντα. Αυτή η αύξηση μπορεί και πρέπει να δημιουργηθεί με την ενίσχυση και την ενεργοποίηση των λιμένων Κύμης και Αλιβερίου.
Χωρίς τη λειτουργία τους ως εμπορικοί/πολιτικοί κόμβοι, ο νέος οδικός άξονας δύσκολα θα παρουσιάσει την απαιτούμενη οικονομική αποδοτικότητα.
Η πολιτική επιλογή για την κατασκευή νέου οδικού άξονα ή την πλήρη αναβάθμιση της υφιστάμενης οδικής σύνδεσης Κύμη — Χαλκίδα απαιτεί τεκμηρίωση που δείχνει ότι το έργο θα φέρει μετρήσιμα οφέλη: μείωση χρόνου μεταφοράς, οικονομική ανάπτυξη, αύξηση εμπορικών ροών, βελτίωση πρόσβασης σε υπηρεσίες υγείας και ασφάλεια για τους κατοίκους των νησιών μας.
Συνεπώς η ενεργοποίηση των λιμανιών της περιοχής — Κύμης και Αλιβερίου — αποτελεί το κλειδί. Με στοχευμένες παρεμβάσεις (λιμενικές υποδομές, προσέλκυση δρομολογίων Ro-Ro / feeder, logistic services, συνέργειες με βιομηχανία και αγροτική παραγωγή), τα λιμάνια μπορούν να παράξουν πρόσθετους όγκους φορτίου και επιβατών: εμπορευματικές ροές προς/από Σποράδες, νησιά Ανατολικού Αιγαίου και κυρίως από και προς Αλεξανδρούπολη, τροφοδοσία νησιών, τουριστική κίνηση, εξαγωγές αγροτικών προϊόντων και βιομηχανικών προϊόντων από το Αλιβέρι.
Η αύξηση αυτή της κινητικότητας θα «μεταφραστεί» σε αύξηση χρήσης του οδικού άξονα, σε μείωση κόστους μεταφορών και σε τοπική οικονομική ανάπτυξη — δηλαδή σε μετρήσιμα οφέλη που τεκμηριώνουν την ανταποδοτικότητα.
Το σχέδιο του ΟΛΝΕ που σχεδίαζε την χάραξη του άξονα (παράκαμψης Λέπουρα – Κύμης) που κύριο στόχο είχε την σύνδεση των λιμένων Αλιβερίου – Κύμης και εν συνεχεία την διασύνδεση λιμένων Κύμης- Αλεξανδρούπολης μπορούσε να τεκμηριώσει την ανταποδοτικότητα του έργου, αφού στοιχειοθετείται μείωση του κόστους μεταφορών, μείωση της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης και αύξηση εσόδων για τα λιμάνια Κύμης – Αλιβερίου και κατά συνέπεια ευνοούν την χρηματοδότηση ενός ολοκληρωμένου σύγχρονου και ασφαλούς οδικού δικτύου.
Είναι τέλος αυτονόητο ότι για να γίνει κάτι τέτοιο είναι απαραίτητη η συνεργασία :
• Δήμοι Κύμης, Αλιβερίου, Σκύρου
• Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας
• Λιμενικά ταμεία / Αρχές λιμένων
• Τοπικές εμπορικές/βιομηχανικές ενώσεις
• Πανεπιστημιακά/ερευνητικά κέντρα για μελέτη βιωσιμότητας
• Υπουργείο Υποδομών / Υπουργείο Ναυτιλίας
• Πιθανός στρατηγικός εταίρος: εταιρεία logistics / operator Ro-Ro

Διαβάστε όλες τις ειδήσεις για την Εύβοια

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις για την Ελλάδα και τον Κόσμο στο evima.gr