ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Σχολική βία&Εκφοβισμός-Τι λέει για την έγκαιρη αντιμετώπιση η Ξένια Γεωργιάδου-Συνέντευξη

Σχολική βία&Εκφοβισμός-Τι λέει για την έγκαιρη αντιμετώπιση η Ξένια Γεωργιάδου-Συνέντευξη
Η πρόεδρος του ΙΔΑΦΚ και Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας Ξένια Γεωργιάδου μιλά στη δημοσιογράφο Ματίνα Ρέτσα για ένα πολύ σημαντικό θέμα το οποίο δυστυχώς παρατηρείται έντονα στις μέρες μας. Αυτό της σχολικής βίας και του εκφοβισμού. Μιλά αναλυτικά για τη μάστιγα της εποχής και την έγκαιρη αντιμετώπισή της. Διαβάστε την πολύ σημαντική ανάλυσή της. Ματίνα Ρέτσα-κ. […]

Η πρόεδρος του ΙΔΑΦΚ και Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας Ξένια Γεωργιάδου μιλά στη δημοσιογράφο Ματίνα Ρέτσα για ένα πολύ σημαντικό θέμα το οποίο δυστυχώς παρατηρείται έντονα στις μέρες μας. Αυτό της σχολικής βίας και του εκφοβισμού. Μιλά αναλυτικά για τη μάστιγα της εποχής και την έγκαιρη αντιμετώπισή της. Διαβάστε την πολύ σημαντική ανάλυσή της.

Ματίνα Ρέτσα-κ. Γεωργιάδου, Σχολική βία και εκφοβισμός απασχολεί ιδιαίτερα στις μέρες μας. Ως σύμβουλος ψυχικής υγείας θέλουμε την άποψή σας αλλά και πως μπορεί τελικά να αντιμετωπιστεί?

Ξένια Γεωργιάδου-κ. Ρέτσα σας ευχαριστώ θερμά για τη δυνατότητα που μου δίνετε να αναλύσω αυτό το τόσο σημαντικό θέμα της σχολικής βίας. Ακούστε…

Σχολική βία και εκφοβισμός

Γιατί να εκδηλώνεται μεταξύ των μαθητών;

Μάστιγα της εποχής μας το «Bullying» από τους «Νταήδες των σχολικών συγκροτημάτων» με αποδέκτες τα θέματα  ενδοσχολικού εκφοβισμού. 

Η Εισβολή του  στην επικαιρότητα μας και οι χιλιάδες  περιστατικών.  Ένα φαινόμενο νεανικής παραβατικότητας που παρατηρείται πλέον στην σχολική καθημερινότητα με επιπτώσεις στην ψυχική υγεία των μαθητών και όχι μόνο.

Ένα μείζον θέμα που αντιμετωπίζουν τουλάχιστον 1 στα 10 παιδιά και έφηβοι σήμερα, ο σχολικός εκφοβισμός (school bullying) μαθητών από συμμαθητές τους. Ο στόχος  η πρόκληση του πόνου, της αναστάτωσης χρησιμοποιώντας έντονη λεκτική, συναισθηματική και σωματική βία.

 

«- Κουράστηκα δεν θέλω να πάω σήμερα σχολείο….

– Πονάω όταν με σπρώχνουν, με κλωτσάνε και μου ρίχνουν μπουνιές στο πρόσωπο….

– Ντρέπομαι  όταν με κοροϊδεύουν, με βρίζουν και με σαρκάζουν χρησιμοποιώντας τόσο προβλητικά σχόλια ….

-Τα αξίζω όλα αυτά; Δεν μπορεί  θα είμαι διαφορετικός από εκείνους γι αυτό  και χρησιμοποιούν χειρονομίες εναντίον μου…..

– Κρύβω τα σημάδια στο σώμα μου για να μην τα δείτε  όταν επιστρέφω σπίτι….

– Κλείνομαι στο δωμάτιο μου να διαβάσω τα αυριανά μαθήματα μήπως και αποσπαστεί  λίγο η προσοχή μου από την δυσάρεστη καθημερινότητα μου. Έχω τόσα αναπάντητα ερωτήματα  μέσα μου κρυμμένα.

– Κουράστηκα να με γελοιοποιούν και να με απειλούν, να με παρενοχλούν σεξουαλικά όποτε βρουν ευκαιρία……  

– Τον φόβο μου στο αντίκρυσμα τους, μου είναι αδύνατο να τον ξεπεράσω.

– Μου είναι ανεπιθύμητο το όποιο άγγιγμα τους και τα προσβλητικά μηνύματα με κακόβουλο κίνητρο εναντίον μου……

Μαμά μου, Μπαμπά μου, αγαπημένα μου αδέρφια σας λατρεύω…..

Σας ζητώ συγνώμη που δεν κατάφερα να ανοίξω την καρδιά μου σε εσάς. Δεν έχω άλλη δύναμη σήμερα και επιλέγω αυτόν τον τρόπο για  να μην πονάω και να μην ντρέπομαι πια……

Θα τα ξαναπούμε…… ίσως να αργήσουμε λίγο αλλά θα τα ξαναπούμε σύντομα.

Ξέρω ότι θα σας στενοχωρήσω πολύ αλλά το συναίσθημα της απόρριψης από τους συμμαθητές μου είναι πλέον ανυπόφορο».

Γονείς, άδειες πλέον ψυχές που μένουν πίσω στον χρόνο …. να αντιμετωπίσουν την οδυνηρή απώλεια και τον αβάσταχτο πόνο. Οι ίδιοι δεν αντιλήφθηκαν έγκαιρα  τις σοβαρές επιπτώσεις για την ψυχοσυναισθηματική διαταραχή του παιδιού από την πρόκληση – bulling που καθημερινά δεχόταν.

Ίσως τελικά ήξερε καλά να το εσωτερικεύει και να μην γίνει ποτέ αντιληπτό.

«Με βάση τα αποτελέσματα μελέτης που πραγματοποίησε η Εταιρία Ψυχοκοινωνικής Υγείας του Παιδιού και του Εφήβου σε συνεργασία με την Παιδαγωγική σχολή του Α.Π.Θ. Επίσης, έρευνα του Χαμόγελου του Παιδιού αποκαλύπτει πως το 32% των μαθητών έχουν πέσει έστω και μία φορά θύματα bullying (34,2% αγόρια, 29,71% κορίτσια). Παράλληλα ,σύμφωνα με ερευνητικά δεδομένα του Εθνικού Κέντρου Κοινωνικών Ερευνών(ΕΚΚΕ): οι μαθητές του δημοτικού είναι πιο επιρρεπείς στην κακοποίηση σε σχέση με τους εφήβους, ενώ το 11% των μαθητών του γυμνασίου ομολογούν πράξεις βίας σε βάρος συμμαθητών τους».

Εκρήξεις  στρες και φόβου.

Συναισθηματικές  πληγές που μπορεί να μείνουν ανοιχτές στην πορεία της ζωής τους και να επηρεάζουν την ψυχοσύνθεση τους.

Συνέπειες που  αφορούν και τους  θύτες και τα θύματα.  Από αξιοσημείωτες έρευνες προκύπτει ότι οι νταήδες του σχολείου είναι πιο πιθανό να εξελιχθούν σε  χρήστες ουσιών και το πιθανότερο εάν βιώνουν περιστατικά ενδοοικογενειακής βίας ή κακοποίησης να εμπλακούν  σε εγκληματικές ενέργειες στο άμεσο μέλλον.

Η ανεργία, το άγχος τα νεύρα η αρνητική ενέργεια στο οικογενειακό κλίμα όταν προκύπτουν  καυγάδες από οικονομικά κυρίως προβλήματα μεταξύ των δύο γονέων, οι οποίοι δεν βρίσκονται σε θέση να συλλογιστούν την  ψυχολογική κατάσταση και πίεση των παιδιών τους ή την απουσία από την εφηβεία τους.

Μια ακόμη αιτία αποτελεί το γεγονός της κακής ψυχολογίας, της  έντασης, και εγωϊσμών που δεν αφήνουν έδαφος για συνεννόηση με νηφαλιότητα και διάθεση συμβιβασμού ωστόσο δεν αποσκοπούν σε συναινετικές λύσεις προς όφελος των παιδιών τους.   

Διάφορες  αιτίες για τα παιδιά που  συσσωρεύουν αρνητικά συναισθήματα τα οποία διοχετεύουν στο περιβάλλον του σχολείου καθώς  μια ιδιαιτερότητα τους ή διαφορετικότητα, αποτελεί το κίνητρο για να πέφτουν θύματα σχολικού εκφοβισμού.  

Δεν είναι λίγες οι φορές που  παιδιά με σοβαρή αναπηρία ή άλλες ιδιαίτερες ικανότητες και ιδιαιτερότητες  δεν γίνονται αποδεκτά από τους συμμαθητές τους με αποτέλεσμα να μην μπορούν να πείσουν τους γονείς τους επιστρέφοντας με μώλωπες ή άλλα σημάδια στο οικείο περιβάλλον τους,   για την αιτία που έγιναν αποδέκτες του σχολικού εφοβισμού. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μην μπορούν να ενταχθούν στο σχολικό και εν συνεχεία στο κοινωνικό σύνολο.

Τα μοναχικά παιδιά, τα παιδιά με χαμηλή αυτοεκτίμηση, τα ανασφαλή παιδιά με διαφορετικότητα. Λειτουργήστε με ψυχραιμία, αναζητώνταςτην βοήθεια των ειδικών, ζητήστε έκθεση παραπομπής στα πλαίσια συμβουλευτικών συνεδριών του αποκαταστασιακού προγράμματος ειδικότερα όταν αναδεικνύονται ψυχοκοινωνικές δυσκολίες οι οποίες κατόπιν εκτίμησης των ειδικών δηλώνουν ότι το παιδί, ο έφηβος χρήζει ψυχοθεραπευτικής υποστήριξης – παρέμβασης σε ατομικό πάντα επίπεδο. Γονείς δεν έχετε περιθώρια για να γλυτώσετε τα παιδιά σας από τέτοιου είδους ψυχοφθόρες καταστάσεις που οδηγούν πολλές φορές σε δυσάρεστα αποτελέσματα. Ο  στόχος των νταήδων του σχολείου αυξάνει τον κίνδυνο του αυτοκτονικού ιδεασμού.

Συζητήστε με το παιδί σας, σε κλίμα ψύχραιμης συναισθηματικής ασφάλειας, έτσι ώστε να αντιληφθεί ότι δεν είναι μόνο του και σας έχει συμπαραστάτες. Είστε οι δικοί του άνθρωποι, η οικογένεια του,  και σε εσάς θα ακουμπήσει τα ψυχικά του αποθέματα. Ενημερώστε τους δασκάλους και εξηγείστε του ότι δεν αποτελεί μειονότητα το ίδιο, γι αυτό που συμβαίνει και το bullying που δέχεται.

Είμαστε υποχρεωμένοι και απόλυτα υπεύθυνοι για την εξέλιξη, την ασφάλεια  και προστασία της ψυχικής υγείας και ηρεμίας του παιδιού που φέραμε στον κόσμο.

Το αίτημα σας σε ειδικούς επιστήμονες του χώρου μην σας τρομάζει.

Επέχει πάντοτε χαρακτήρα Ιατρικού Απορρήτου και διατηρείται η εμπιστευτική και διακριτική χρήση του.

Ξένια Γεωργιάδου

Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας Pr

A.I.G.S. Belgique, M.Sc. Prof.Tr.  Mental Health

Διαβάστε όλες τις ειδήσεις για την Εύβοια

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις για την Ελλάδα και τον Κόσμο στο evima.gr