Θ. Λιβάνιος: Πετύχαμε να είναι ισότιμη η ψήφος των Ελλήνων του εξωτερικού
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Θ. Λιβάνιος: Πετύχαμε να είναι ισότιμη η ψήφος των Ελλήνων του εξωτερικού

Αναφορικά με το τεχνικό ζήτημα που προέκυψε στη διακομματική και αφορά στο όριο απουσίας από την Ελλάδα, ο Θεόδωρος Λιβάνιος, στη συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ αποσαφηνίζει ότι «προϋπόθεση ώστε να ψηφίσει κάποιος ή κάποια από το εξωτερικό, από τη στιγμή που βρίσκεται στους εκλογικούς καταλόγους, είναι να έχει μείνει στη χώρα μας συνολικά δύο χρόνια μέσα στα τελευταία 35 χρόνια ανεξαρτήτως πότε έφυγε από την Ελλάδα και πόσα χρόνια έχει στο εξωτερικό».

Επίσης, ο Θεόδωρος Λιβάνιος κάνοντας αναφορά στα εκλογικά τμήματα εκτός επικράτειας δήλωσε: «Ο βαθμός ενδιαφέροντος για προσέλευση και συμμετοχή, που θα αναδειχθεί μετά από ηλεκτρονική διαδικασία, θα είναι εκείνος που θα κρίνει τον αριθμό των εκλογικών τμημάτων που θα στηθούν σε όλο τον κόσμο, για τους εκτός επικρατείας εκλογείς» και εξέφρασε τη δέσμευση ότι «θα γίνει κάθε δυνατή προσπάθεια να συσταθούν εκλογικά τμήματα, όσο πιο κοντά γίνεται στον τόπο κατοικίας των εκλογέων».

Πέρα της ψήφου των Ελλήνων του εξωτερικού, ο υφυπουργός Εσωτερικών στη συνέντευξη του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ περιγράφει, καθώς έχει ασχοληθεί με θέματα που αφορούν στην κυβερνησιμότητα και το πώς πρέπει να λειτουργεί μια σύγχρονη κυβέρνηση στον 21ο αιώνα λέγοντας: «Αρχικά, για να είναι μια κυβέρνηση χρήσιμη στους πολίτες, πρέπει να ενδιαφέρεται ούτε για τους πολλούς, ούτε για τους λίγους αλλά για όλους και όλες χωρίς καμία εξαίρεση και διάκριση». Και μεταξύ άλλων ανακοινώνει: «στο υπουργείο Εσωτερικών έχουμε βάλει ως μεσοβραχυπρόθεσμο στόχο να πάψει το Δημόσιο να ζητά από τον πολίτη έγγραφα που ήδη διαθέτει».

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του υφυπουργού Εσωτερικών Θεόδωρου Λιβάνιου στην Ευτυχία Αδηλίνη για το Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων.

Ερ. Κύριε Λιβάνιε, στην τελευταία συνεδρίαση της διακομματικής επιτροπής του υπουργείου Εσωτερικών, στην οποία συμμετέχετε και εσείς, υπήρξαν σημάδια ότι τελικά μπορεί το νομοσχέδιο για την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού να ψηφιστεί ακόμα και με συντριπτική πλειοψηφία. Εκτιμάτε ότι τελικώς μπορείτε να πείσετε κόμματα που διατηρούν επιφυλάξεις όπως το ΜεΡΑ25 και τον ΣΥΡΙΖΑ;

Απ: Στόχος της κυβέρνησης και κατευθυντήρια γραμμή του πρωθυπουργού, από την πρώτη στιγμή στη συζήτηση με τα πολιτικά κόμματα, ήταν να αναζητηθούν πολιτικές συναινέσεις, ώστε να μη χαθεί αυτή η μεγάλη ευκαιρία. Τι νόημα θα είχε αν επιμέναμε όλοι στις θέσεις μας και σήμερα απλώς καταγγέλλαμε ο ένας τον άλλο για αδιαλλαξία; Η πλειοψηφία των 200 βουλευτών είναι το ζητούμενο, την οποία δυστυχώς δεν συγκεντρώνουν τα κόμματα που είναι κοντά στις αρχικές θέσεις της κυβέρνησης.

Ερ. Μήπως, ωστόσο, η άρνηση κάποιων κομμάτων παρασύρει τελικώς και άλλα κόμματα έχοντας ως συνέπεια να μην ληφθούν τελικώς οι 200 ψήφοι;

Απ: Αντιθέτως, θεωρώ ότι το λογικό είναι να πλησιάσουμε τις 300 ψήφους. Είναι κάτι που οφείλουμε στους Έλληνες του εξωτερικού και στην αξιοπιστία του πολιτικού μας συστήματος.

Ερ. Ποιοι είναι οι βασικοί άξονες του νομοσχεδίου και επιπλέον είστε διατεθειμένοι για περαιτέρω συζήτηση με τα κόμματα που έχουν ενστάσεις π.χ. το ΜεΡΑ 25;

Απ: Ας αποσαφηνίσουμε τι έχουμε πετύχει με αυτή την κατ΄ αρχήν σύγκλιση: Μετά από σχεδόν μισό αιώνα εκκρεμότητας, στις επόμενες βουλευτικές εκλογές έφτασε επιτέλους η ώρα να ψηφίσουν και οι συμπολίτες μας που διαμένουν στο εξωτερικό. Ένα αίτημα που έγινε ακόμη πιο επιτακτικό μέσα στη δεκαετία της κρίσης, με μία νέα γενιά Ελλήνων οικονομικών μεταναστών. Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη δεν είχε κανένα περιθώριο να αποτύχει στην κορυφαία δέσμευσή της προς τους Έλληνες του εξωτερικού. Μπορεί να μας στενοχωρεί το γεγονός ότι δεν μπορέσαμε να υλοποιήσουμε την πρότασή μας για επιστολική ψήφο και για διευκόλυνση του συνόλου των εκλογέων που ζουν στο εξωτερικό, πετύχαμε όμως το μείζον: η ψήφος των Ελλήνων του εξωτερικού να έχει την ίδια αξία, να είναι ισότιμη με την ψήφο όλων των υπολοίπων, όπως επίσης και να προσμετράται στο σύνολο της επικράτειας, κάτι που επιτάσσει το Σύνταγμα.

Ερ. Αναφορικά με το τεχνικό ζήτημα που προέκυψε στη διακομματική και αφορά στο όριο απουσίας από την Ελλάδα τι σκοπεύετε να κάνετε ώστε να ξεπεραστεί;

Απ: Υπάρχει μία μεγάλη σύγχυση: τα 35 χρόνια δεν είναι το όριο απουσίας από την Ελλάδα. Προϋπόθεση ώστε να ψηφίσει κάποιος ή κάποια από το εξωτερικό, από τη στιγμή που βρίσκεται στους εκλογικούς καταλόγους, είναι να έχει μείνει στη χώρα μας συνολικά δύο χρόνια μέσα στα τελευταία 35 χρόνια, ανεξαρτήτως πότε έφυγε από την Ελλάδα και πόσα χρόνια έχει στο εξωτερικό.

Ερ. Ωστόσο κύριε Λιβάνιε τι θα γίνει με τους Έλληνες του εξωτερικού που θεωρητικά μπορούν να ψηφίσουν ωστόσο δεν έχουν κοντά στην περιοχή τους πρεσβείες ή προξενεία;

Απ: Αυτό το ζήτημα θα αντιμετώπιζε η επιστολική ψήφος, μια απλή, ασφαλής και διαφανής διαδικασία που έχει δοκιμαστεί σε πολλές χώρες, με μεγάλη δημοκρατική παράδοση και ευαισθησία. Το βέβαιο είναι ότι τα κτίρια των διπλωματικών αντιπροσωπειών, πρεσβείες ή προξενεία, δεν αρκούν. Ο βαθμός ενδιαφέροντος για προσέλευση και συμμετοχή, που θα αναδειχθεί μετά από ηλεκτρονική διαδικασία, θα είναι εκείνος που θα κρίνει τον αριθμό των εκλογικών τμημάτων που θα στηθούν σε όλο τον κόσμο, για τους εκτός επικρατείας εκλογείς. Θα γίνει κάθε δυνατή προσπάθεια να συσταθούν εκλογικά τμήματα, όσο πιο κοντά γίνεται στον τόπο κατοικίας των εκλογέων.

Ερ. Επί της ουσίας θα ήθελα να μου πείτε. Πρέπει να προηγηθεί η Συνταγματική Αναθεώρηση της υποβολής του νομοσχεδίου; Και πότε τελικώς βλέπετε να εισέρχεται προς ψήφιση στη Βουλή;

Απ: Όπως έχει δηλώσει ο υπουργός Επικρατείας, ο κ. Γεραπετρίτης, ο νόμος Θα θωρακιστεί συνταγματικά. Το νομοσχέδιο θεωρώ ότι θα είναι έτοιμο να κατατεθεί στη Βουλή εντός Νοεμβρίου και δεν αποκλείεται να συνοδεύεται από ρυθμίσεις για την εναρμόνιση της εκλογικής διαδικασίες, σύμφωνα με τις σύγχρονες επιταγές.

Ερ. Κατόπιν αυτών θα προχωρήσετε και στην αλλαγή του εκλογικού νόμου ώστε να συμπεριληφθεί και το εν λόγω νομοσχέδιο;

Απ: Όχι, ο εκλογικός νόμος θα νομοθετηθεί ξεχωριστά και στην ώρα του.

Ερ. Κύριε υφυπουργέ, για την τοπική αυτοδιοίκηση αναφορικά με την απλή αναλογική τι σκοπεύει να κάνει η κυβέρνηση; Προτίθεται να αλλάξει το σημερινό εκλογικό σύστημα, και αν ναι ποιο σκέπτεται να υιοθετήσει;

Απ: Το γνωρίζετε, κυρία Αδηλίνη, ότι αποτελεί δέσμευση της ΝΔ να καταργήσει την απλή αναλογική, καθώς και ό,τι χωρίς τις διορθωτικές μας κινήσεις τις πρώτες ημέρες μετά τις εκλογές του Ιουλίου ο νόμος αυτός θα είχε καταδικάσει σήμερα σε παραλυσία τους δήμους. Ήταν ένα μπάχαλο με προκάλυμμα την απλή αναλογική. Εμείς θα προασπίσουμε την αναλογικότητα, θα ενθαρρύνουμε τη συμμετοχή, χωρίς να βάζουμε παγίδες σε δημάρχους και περιφερειάρχες, δίνοντας τέλος στο «δικοί μας» και «δικοί τους».

Ερ. Κύριε Λιβάνιε επειδή έχετε ασχοληθεί με θέματα που αφορούν στην κυβερνησιμότητα θα ήθελα να σας ρωτήσω: πώς θα πρέπει να λειτουργεί μία σύγχρονη κυβέρνηση στον 21o αιώνα; Εν ήδη ανώνυμης εταιρείας;

Απ: Αυτοί είναι παραλληλισμοί και συγκρίσεις που τελικά ελάχιστη εφαρμογή έχουν στην πραγματικότητα. Αρχικά, για να είναι μια κυβέρνηση χρήσιμη στους πολίτες, πρέπει να ενδιαφέρεται ούτε για τους πολλούς, ούτε για τους λίγους αλλά για όλους και όλες χωρίς καμία εξαίρεση και διάκριση. Να έχει μάτια και αυτιά ανοιχτά στον υπόλοιπο κόσμο, που κινείται με μεγάλες ταχύτητες, ψηφιακές και όχι μόνο. Να θέτει συνεχώς μετρήσιμους στόχους και να αξιολογεί την πορεία και τον χρόνο επίτευξής τους και να ενθαρρύνει τη συμμετοχή του πολίτη, ενισχύοντας συνεχώς τις ανοιχτές διαδικασίες, τη διαφάνεια και τη λογοδοσία. Για παράδειγμα, στο υπουργείο Εσωτερικών έχουμε βάλει ως μεσοβραχυπρόθεσμο στόχο να πάψει το Δημόσιο να ζητά από τον πολίτη έγγραφα που ήδη διαθέτει, όπως είναι οι ληξιαρχικές πράξεις ή μία βεβαίωση οικογενειακής κατάστασης. Και σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης θα το δείτε σύντομα.

Ερ. Είπατε από το βήμα της Βουλής ότι εντός του 2020 θα είναι έτοιμο και το νέο νομοθετικό πλαίσιο για τα οικονομικά των κομμάτων.

Απ: Τα οικονομικά των κομμάτων είναι ένα ζήτημα που αποτέλεσε -κυρίως κατά τα χρόνια της κρίσης- εφαλτήριο για την απόπειρα αποδόμησης του πολιτικού συστήματος. Υπαρκτά προβλήματα και απαρχαιωμένες δομές, συνδυάστηκαν με αρκετές δόσεις συνωμοσιολογίας και σκοπιμότητες, δημιουργώντας ένα άρρωστο περιβάλλον για μια από τις πιο σημαντικές κυψέλες δημοκρατίας, που είναι τα πολιτικά κόμματα. Οι κατακλυσμιαίες αλλαγές που έφερε η ψηφιακή εποχή, με τις πολιτικές καμπάνιες στο διαδίκτυο, καταδεικνύουν την αδήριτη ανάγκη για ρύθμιση.

Ερ. Σχετικά με το μεταναστευτικό/προσφυγικό, η μεταφορά μεταναστών και προσφύγων στην ενδοχώρα πιστεύετε ότι θα δημιουργήσει πρόβλημα στην κυβέρνηση;

Απ: Η Ελλάδα διαχειρίζεται μία ευθύνη πολύ μεγαλύτερη από εκείνη που της αναλογεί και αυτό το γνωρίζουν όλοι. Η ισοκατανομή της ευθύνης αυτής είναι το μεγάλο ζητούμενο, τόσο σε διεθνές επίπεδο, όσο και στο εσωτερικό της χώρας. Η κυβέρνηση λαμβάνει συνεχώς τα μέτρα που χρειάζονται, ώστε να επιταχυνθούν οι διαδικασίες ταυτοποίησης και ασύλου, ενώ προωθεί και τις πολιτικές ένταξης που είναι απαραίτητες. Ένα πράγμα δεν πρέπει να ξεχνάμε, ότι η χώρα μας όμως, όπως και κάθε άλλο ευνομούμενο κράτος, έχει συγκεκριμένες υποχρεώσεις που απορρέουν από τη διεθνές δίκαιο, καθώς και από το ίδιο της το Σύνταγμα. Η ώρα για πιο αποφασιστική στάση από την Ευρωπαϊκή Ένωση έχει φτάσει.

Ερ. Τέλος θα ήθελα να σας ρωτήσω καθώς απομένουν λίγοι μήνες από την εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας θα βλέπατε ελκυστική την προοπτική να εκλεγεί για πρώτη φορά γυναίκα στον ανώτατο πολιτειακό θώκο;

Απ: Νομίζω ότι είναι νωρίς για μια τέτοια συζήτηση. Σημασία δεν έχει αν ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας είναι άντρας ή γυναίκα αλλά αν μπορεί να εκφράζει την ενότητα του ελληνικού λαού.

Πηγή – amna.  gr

Ακολουθήστε το evima.gr στο Google News

Διαβάστε όλες τις ειδήσεις για την Εύβοια

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις για την Ελλάδα και τον Κόσμο στο evima.gr