«ΟΧΙ» δήμαρχου της Εύβοιας στη συγχώνευση με την ΕΥΔΑΠ – Οι επτά λόγοι που διαφωνεί
Η επιστολή του δήμαρχου Τσαπουρνιώτη στους υπουργούς Περιβάλλοντος και ΕσωτερικώνΣτην «απέναντι» βγαίνει ο δήμαρχος Μαντουδίου Λίμνης Αγίας Άννα και εκφράζει την αντίθεση του στη συγχώνευση της ΔΕΥΑ Μαντουδίου-Λίμνης-Αγίας Άννας με την ΕΥΔΑΠ.
Σε επιστολή που απέστειλε ο Γιώργος Τσαπουρνιώτης στον αρμόδιο υπουργό, Σταύρο Παπασταύρου, τον Πέτρο Βαρελίδη Γενικό Γραμματέα Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων και στον Θεόδωρο Λιβάνιο , Υπουργό Εσωτερικών, αναφέρει τους επτά λόγους που διαφωνεί με τη συγχώνευση της ΔΕΥΑ Μαντουδίου-Λίμνης-Αγίας Άννας με την ΕΥΔΑΠ.
Η επιστολή Τσαπουρνιώτη στους υπουργούς Περιβάλλοντος και Εσωτερικών
Ως Δήμαρχος του Δήμου Μαντουδίου-Λίμνης-Αγίας Άννας και ως Πρόεδρος της ΔΕΥΑ Μαντουδίου- Λίμνης-Αγίας Άννας, εκφράζουμε την κάθετη και τεκμηριωμένη αντίθεση του φορέα μας σε οποιαδήποτε σκέψη ή σχεδιασμό περί συγχώνευσης της ΔΕΥΑ Μαντουδίου-Λίμνης-Αγίας Άννας (ΔΕΥΑΜΛΑΑ) με την ΕΥΔΑΠ ή άλλον κεντρικό φορέα διαχείρισης ύδατος.
Η ΔΕΥΑΜΛΑΑ αποτελεί θεμελιώδη υπηρεσία κοινής ωφέλειας, στενά συνδεδεμένη με τις ανάγκες και την καθημερινότητα των δημοτών μας. Με πλήρη γνώση των γεωγραφικών, οικονομικών και κοινωνικών ιδιαιτεροτήτων της περιοχής, λειτουργεί αποτελεσματικά, με διαφάνεια και κοινωνικό πρόσημο.
Σας επισημαίνουμε ότι η ΔΕΥΑΜΛΑΑ είναι δημοτική επιχείρηση που λειτουργεί σύμφωνα με τον Ν. 1069/1980 («Περί κινήτρων ιδρύσεως Δημοτικών και Κοινοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης και
Αποχέτευσης»).
Οι ΔΕΥΑ αποτελούν νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου κοινωφελούς χαρακτήρα, που εξυπηρετούν συγκεκριμένες τοπικές ανάγκες, υπό την εποπτεία του Δημοτικού Συμβουλίου. Η συγχώνευση σε έναν κεντρικό οργανισμό (ΕΥΔΑΠ) έρχεται σε αντίθεση με τη συνταγματικά κατοχυρωμένη αρχή της διοικητικής αποκέντρωσης (άρθρα 101 & 102 Συντάγματος) και αφαιρεί από τον Δήμο τον έλεγχο ενός βασικού δημόσιου αγαθού.
Επίσης, αναιρεί τον ρόλο των ΟΤΑ α ́ βαθμού στη διαχείριση των φυσικών πόρων, όπως προβλέπει η ευρωπαϊκή νομοθεσία περί συμμετοχής των τοπικών κοινωνιών στη διαχείριση του ύδατος (Οδηγία 2000/60/ΕΚ).
Οι λόγοι της αντίθεσής μας είναι οι εξής:
1. Απώλεια τοπικού ελέγχου και αυτοδιοίκησης
Η ΔΕΥΑΜΛΑΑ λειτουργεί υπό την εποπτεία του Δήμου και των εκπροσώπων της τοπικής κοινωνίας. Η ενσωμάτωσή της σε έναν κεντρικό φορέα θα αφαιρούσε από τη δημοτική αρχή και τους δημότες κάθε δυνατότητα λήψης αποφάσεων για τη διαχείριση του νερού – ενός ζωτικού αγαθού.
2. Κίνδυνος αύξησης τιμολογίων
Η ΕΥΔΑΠ εφαρμόζει ενιαία τιμολογιακή πολιτική, προσαρμοσμένη στα δεδομένα της Αττικής. Μια τέτοια προσέγγιση θα επιβάρυνε υπέρμετρα τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις μιας κατά βάση αγροτικής και ορεινής περιοχής, όπως ο Δήμος μας. Με τη συγχώνευση, ο Δήμος θα στερηθεί τη δυνατότητα αυτόνομης διαχείρισης των εσόδων της ΔΕΥΑΜΛΑΑ, τα οποία επανεπενδύονται αποκλειστικά σε τοπικά έργα ύδρευσης και αποχέτευσης.
3. Κίνδυνος υποβάθμισης της ποιότητας υπηρεσιών
Η άμεση παρέμβαση της ΔΕΥΑΜΛΑΑ σε βλάβες και προβλήματα ύδρευσης είναι στοιχείο ζωτικής σημασίας για τους κατοίκους μας. Ένας κεντρικός μηχανισμός, με έδρα εκτός περιοχής, θα προκαλέσει γραφειοκρατία και καθυστερήσεις. Η τοπική παρουσία και άμεση διαθεσιμότητα του προσωπικού είναι κρίσιμη για τη διασφάλιση της απρόσκοπτης παροχής νερού.
4. Απώλεια θέσεων εργασίας και τεχνογνωσίας
Το προσωπικό της ΔΕΥΑΜΛΑΑ διαθέτει εξειδικευμένη γνώση του τοπικού δικτύου και ανταποκρίνεται άμεσα στις ανάγκες των οικισμών. Η συγχώνευση θα οδηγήσει σε απώλεια έμπειρου προσωπικού και σε μείωση της επιχειρησιακής αποτελεσματικότητας.
5. Κίνδυνος μελλοντικής ιδιωτικοποίησης
Η ΕΥΔΑΠ, ως ανώνυμη εταιρεία, ενέχει τον κίνδυνο μελλοντικής μετοχοποίησης ή ιδιωτικοποίησης, γεγονός που έχει απορριφθεί επανειλημμένα από το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ 1906/2014 και 1223/2022), το οποίο έχει τονίσει ότι η διαχείριση του νερού πρέπει να παραμένει υπό δημόσιο και κοινωνικό έλεγχο.
6. Ασυμβατότητα γεωγραφικών και τεχνικών δεδομένων
Ο Δήμος μας διαθέτει πολλούς διάσπαρτους οικισμούς, πηγές και γεωτρήσεις, που απαιτούν ευέλικτη, τοπικά προσαρμοσμένη διαχείριση. Μια συγκεντρωτική διοίκηση, απομακρυσμένη από την πραγματικότητα του τόπου, δεν μπορεί να ανταποκριθεί αποτελεσματικά.
7. Απώλεια πρόσβασης σε χρηματοδοτικά εργαλεία
Οι ΔΕΥΑ έχουν τη δυνατότητα να συμμετέχουν αυτόνομα σε προγράμματα ΕΣΠΑ, Φιλόδημος, Πράσινο Ταμείο κ.ά. Η ενσωμάτωση σε κεντρικό φορέα θα στερούσε από τον Δήμο αυτή τη δυνατότητα, καθυστερώντας κρίσιμα έργα ύδρευσης και αποχέτευσης.
Ως εκ τούτου η ΔΕΥΑ Μαντουδίου-Λίμνης-Αγίας Άννας πρέπει να παραμείνει αυτόνομη, δημοτική και δημόσια επιχείρηση, με στόχο την προστασία του φυσικού πόρου, τη διασφάλιση χαμηλού κόστους για τους πολίτες και την παροχή ποιοτικών υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης.
Η διατήρηση της αυτοτέλειας της ΔΕΥΑΜΛΑΑ αποτελεί όχι μόνο θεσμική, αλλά και ηθική υποχρέωση απέναντι στους δημότες μας, καθώς έχει μηδενικές υποχρεώσεις σε τράπεζες, τακτοποιημένα φορολογικά και ασφαλιστικά ταμεία και ελάχιστες υποχρεώσεις προς τρίτους. Επίσης η αναπροσαρμογή του υπάρχοντος τιμολογίου της ΔΕΥΑΜΛΑΑ σε συνδυασμό με την ενεργειακή αναβάθμιση των αντλιοστασίων θα φέρει ισορροπία και θα λύσει οριστικά το πρόβλημα της αύξηση του ενεργειακού κόστους.
Αν παρόλα αυτά η συγχώνευση κριθεί επιτακτική, συμφωνούμε με την πρόταση του Προέδρου της ΕΔΕΥΑ κ. Γιώργου Μαρινάκη για εθελοντική συγχώνευση, προκειμένου η μετάβαση στο νέο αυτό μοντέλο να έχει τις λιγότερες αρνητικές συνέπειες για τους δημότες μας.
Ο Δήμαρχος
Μαντουδίου-Λίμνης-Αγίας Άννας
Γεώργιος Τσαπουρνιώτης
Ακολουθήστε το evima.gr στο Google News
Διαβάστε όλες τις ειδήσεις για την Εύβοια
Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις για την Ελλάδα και τον Κόσμο στο evima.gr