Ο εγκέφαλος ενός αυτοκινήτου, τα συμπτώματα βλάβης και το κόστος αντικατάστασης του
ΑΠΟΨΕΙΣ

Ο εγκέφαλος ενός αυτοκινήτου, τα συμπτώματα βλάβης και το κόστος αντικατάστασης του

Δεν έχει σημασία αν έχετε ένα Ford ή ένα BMW, η Μονάδα Ελέγχου του Κινητήρα (Engine Control Unit - ECU) τους θα είναι παρόμοια. Είναι ο εγκέφαλος του αυτοκινήτου και ελέγχει τα πάντα στο όχημα.

Δεν έχει σημασία αν έχετε ένα Ford ή ένα BMW, η Μονάδα Ελέγχου του Κινητήρα (Engine Control Unit – ECU) τους θα είναι παρόμοια. Είναι ο εγκέφαλος του αυτοκινήτου και ελέγχει τα πάντα στο όχημα. Στις πρόσφατες κατασκευές κινητήρων, η ECU συγκεντρώνει πληροφορίες από την τροφοδοσία, την εξάτμιση, το σύστημα ψύξης και διάφορα εσωτερικά εξαρτήματα για να επιβλέπει την κατάσταση λειτουργίας του κινητήρα. Ως εκ τούτου, μπορεί να αποφασίσει την κατάσταση των εκκεντροφόρων, του γκαζιού, του χρονισμού ανάφλεξης, του χρονοδιαγράμματος ψεκασμού καυσίμου και της πίεσης της βαλβίδας διαφυγής (wastegate). Εάν το αυτοκίνητό σας έχει μια κακή ECU, μπορείτε να περιμένετε να αντιμετωπίσετε κάποια σοβαρά προβλήματα. Παρακάτω παρατίθενται ορισμένα κοινά συμπτώματα που βοηθούν στη διάγνωση μιας ελαττωματικής μονάδας ελέγχου του κινητήρα, καθώς και το μέσο κόστος αντικατάστασης ή/και επαναπρογραμματισμού της.

Αναμμένο λαμπάκι δείκτη ελέγχου κινητήρα (check engine)

Το πιο αναγνωρίσιμο σημάδι ότι κάτι δεν πάει καλά με την ECU είναι όταν ανάβει η λυχνία του check engine. Ωστόσο, αυτή η προειδοποιητική λυχνία ανάβει για μυριάδες λόγους, όχι απαραίτητα μόνο λόγω της ECU. Η χρήση ενός διαγνωστικού αυτοκινήτου OBDII θα πρέπει να αποκαλύψει, εάν το πρόβλημα είναι μια ελαττωματική μονάδα ελέγχου κινητήρα. Αν ναι, μπορεί να οφείλεται σε ελαττωματικό κύκλωμα, αισθητήρα ή άλλο ηλεκτρονικό εξάρτημα. Ερευνήστε τους κωδικούς προβλημάτων για να εντοπίσετε το πρόβλημα. 

Εικόνα εγκεφάλου αυτοκινήτου (ECU) από το autodoc.gr

Σταμάτημα κινητήρα

Εάν η ECU παρουσιάζει βλάβη, μπορεί να παρατηρήσετε πρόβλημα με το ρελαντί του αυτοκινήτου σας. Μπορεί να αρχίσει να έχει κακή λειτουργία ή να σταματάει, όταν περιμένετε σε ένα φανάρι. Αυτό το πρόβλημα προκαλείται από μια ελαττωματική ECU που στέλνει λάθος πληροφορίες στον κινητήρα, προκαλώντας ενδεχομένως την είσοδο υπερβολικής ποσότητας καυσίμου ή αέρα στην αναλογία. 

Κακή κατανάλωση καυσίμου

Με μια ανισόρροπη αναλογία αέρα/καυσίμου, ο κινητήρας δεν θα λειτουργεί βέλτιστα. Η ECU θα μπορούσε να στείλει κατά λάθος πάρα πολύ καύσιμο στο θάλαμο καύσης, με αποτέλεσμα να ξοδέψετε περισσότερο χρόνο για ανεφοδιασμό στο βενζινάδικο. Γι’ αυτό είναι σημαντικό να παρακολουθείτε την οικονομία καυσίμου, ώστε να μπορείτε να ενημερώνεστε όταν υπάρχει πρόβλημα. 

Μείωση της απόδοσης του κινητήρα

Από την άλλη πλευρά, η δυσλειτουργική ECU μπορεί να μην στέλνει αρκετό καύσιμο στο χώρο καύσης. Όταν συμβαίνει αυτό, θα παρατηρήσετε κάποια προβλήματα απόδοσης. Μπορεί να πατήσετε το πεντάλ του γκαζιού και να μην έχετε καμία απόκριση. Το όχημα μπορεί επίσης να δονείται, ειδικά όταν προσπαθείτε να ανεβείτε σε ανηφόρες.

Το αυτοκίνητο δεν ξεκινάει

Το χειρότερο πράγμα που θα μπορούσε να συμβεί εξαιτίας μιας προβληματικής ECU είναι να έχετε ένα αυτοκίνητο που δεν παίρνει μπροστά. Μπορεί να παρατηρήσετε ότι γίνεται όλο και πιο δύσκολη η εκκίνηση μέχρι να σταματήσει τελικά. Ενώ το να μην λειτουργεί το αυτοκίνητο μπορεί να σημαίνει πολλά πράγματα, είναι επίσης ένα από τα κυριότερα συμπτώματα ότι η μονάδα ελέγχου κινητήρα έχει παρουσιάσει πλήρη βλάβη. Χωρίς να στέλνονται σήματα στον κινητήρα, αυτός απλά δεν ξέρει τι να κάνει. 

Που κυμαίνεται το κόστος αντικατάστασης μιας μονάδας ελέγχου κινητήρα;

Το μέσο κόστος αντικατάστασης της μονάδας ελέγχου κινητήρα κυμαίνεται μεταξύ 200 και 2.000 ευρώ για τα περισσότερα οχήματα. Μπορείτε να περιμένετε να πληρώσετε περίπου 450 έως 1800 ευρώ για την ECU, με περίπου 50 έως 200 ευρώ για τα έξοδα εργασίας. Το μεγαλύτερο μέρος της δαπάνης επισκευής προέρχεται από το ίδιο το εξάρτημα. Σε ορισμένες περιπτώσεις βέβαια, είναι δυνατή η επαναδιαμόρφωση ή ο επαναπρογραμματισμός της ECU. Αν αυτό είναι εφικτό στη δική σας περίπτωση, δεν θα χρειαστεί να αγοράσετε μια νέα μονάδα ελέγχου κινητήρα, αλλά θα έχετε απλώς τα έξοδα εργασίας. Επιπλέον, θα πρέπει να πληρώσετε για τη διάγνωση της ECU στο τοπικό σας συνεργείο. Το κόστος για αυτήν την εργασία ανέρχεται συνήθως στα 100 έως 300 ευρώ. Τα οικονομικά αυτοκίνητα εύλογα είναι φθηνότερα στην επισκευή. Εάν οδηγείτε ένα πολυτελές αυτοκίνητο με πολύπλοκο ηλεκτρονικό σύστημα, η ECU θα σας κοστίσει περισσότερο. Τέλος, αν και μπορεί να είναι δελεαστικό να αγοράσετε ένα μεταχειρισμένο εγκέφαλο αυτοκινήτου για να μειώσετε το κόστος, δεν θα ήταν εν τέλει μια καλή μακροπρόθεσμη επιλογή. Όχι μόνο μπορεί να χαλάσει πρόωρα, αλλά θα χρειαστεί να το επαναπρογραμματίσετε ούτως ή άλλως. Ορισμένες μονάδες ελέγχου κινητήρα μπορεί να τις επαναπρογραμματίσει μόνο ο κατασκευαστής για εσάς, και αν συμβαίνει αυτό, είναι πολύ δύσκολο να τις επαναπρογραμματίσετε.

Δεδομένου ότι ο εγκέφαλος αυτοκινήτου (ECU) είναι ένα τόσο κρίσιμο κομμάτι του εξοπλισμού του και όταν αρχίσει να παρουσιάζει βλάβη, το αυτοκίνητο μπορεί να καταστεί εντελώς μη λειτουργικό, οι παραπάνω πληροφορίες θα σας φανούν εξαιρετικά χρήσιμες προκειμένου να είστε σε εγρήγορση και να προλάβετε την ζημιά.

Πηγές Πληροφοριών:

https://www.autodoc.gr/info/ti-einai-i-ilektroniki-monada-elegchoy-ecu-kai-pos-leitoyrgei

https://www.tosynergeio.gr/texnika/ecm

Ακολουθήστε το evima.gr στο Google News

Διαβάστε όλες τις ειδήσεις για την Εύβοια

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις για την Ελλάδα και τον Κόσμο στο evima.gr