«Καταναλωτική φρενίτιδα» με την Black Friday στην Εύβοια- Τα κόλπα για έξυπνες αγορές
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Καταναλωτική φρενίτιδα» με την Black Friday στην Εύβοια- Τα κόλπα για έξυπνες αγορές

Ήδη από τις πρώτες πρωινές ώρες ο κόσμος σπεύδει στην κεντρική αγορά της Εύβοιας, στην Αβάντων στη Χαλκίδα, προκειμένου να εκμεταλλευτεί τις συνθήκες και να επωφεληθεί στις αγορές τους,

«Kαταναλωτικός πυρετός» επικρατεί στις αγορές της Εύβοιας σήμερα καθώς χιλιάδες πολίτες κατακλύζουν τα καταστήματα προκειμένου να συμμετέχουν στην… «γιορτή των αγορών», την περιβόητη black Friday, θεσμό κατά τον οποίο η τελευταία Παρασκεύη του Νοεμβρίου συνεπάγεται πολύ μεγάλες εκπτώσεις στις τιμές των προιόντων.

Ήδη από τις πρώτες πρωινές ώρες ο κόσμος σπεύδει στην κεντρική αγορά της Εύβοιας, στην Αβάντων στη Χαλκίδα, προκειμένου να εκμεταλλευτεί τις συνθήκες και να επωφεληθεί στις αγορές τους, αποκτώντας αγαθά σε τιμές που ενδέχεται να είναι χαμηλότερες, υπό περιπτώσεις, ακόμα και από το κόστος.

Σε ρυθμούς Black Friday ζει το λιανεμπόριο στην Εύβοια, καθώς οι προσφορές έχουν ξεκινήσει ήδη από την προηγούμενη εβδομάδα και θα συνεχιστούν από αρκετές επιχειρήσεις μέχρι και τη Δευτέρα, 27 Νοεμβρίου, στο πλαίσιο της λεγόμενης Cyber Monday.

Τα καταστήματα τόσο στην Χαλκίδα όσο και σε άλλες πόλεις του νησιού τιμούν τον καταναλωτικό θεσμό με εκπτώσεις και προσφορές ήδη να έχουν ξεκινήσει να γίνονται εδώ και κάποιες ημέρες στις πωλήσεις τους.

Ήδη ο εμβληματικός εμπορικός πεζόδρομος της πρωτεύουσας της Εύβοιας, η οδός Αβάντων στη Χαλκίδα, έχει “στολιστεί” με σχετικά logo για την black Friday προκειμένου να προσελκύσει τους καταναλωτές.Ο Εμπορικός Σύλλογος Καρύστου ενημερώνει για τις μεγάλες προσφορές στα καταστήματα λόγω «Black Friday».

Κάποια εμπορικά καταστήματα, ξεπέρασαν κάθε ρεκόρ καθώς ξεκίνησαν τις προσφορές σε αρκετές περιπτώσεις – από τις αρχές Νοεμβρίου, με τη μορφή προσφορών.

Να σημειωθεί και ότι φέτος (για δεύτερη φορά τα τελευταία χρόνια) δεν διεξάγονται οι ενδιάμεσες εκπτώσεις του Νοεμβρίου.

Με θετική διάθεση οι καταναλωτές

Την ίδια στιγμή, οι καταναλωτές, με περιορισμένο διαθέσιμο εισόδημα και εν μέσω πληθωριστικών πιέσεων, καλύπτουν συντηρητικά τις ανάγκες τους, ωστόσο έχουν τη διάθεση να εκμεταλλευτούν το εμπορικό γεγονός της Black Friday και να αναζητήσουν τις πιο ανταγωνιστικές τιμές στα καταστήματα για τις αγορές τους. Πρόθεση των καταναλωτών για σημαντικές αγορές τους προσεχείς 12 μήνες (επίπλων, ηλεκτρικών συσκευών κ.λπ.) βελτιώθηκε σημαντικά με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις -39 (από -47,6) μονάδες. Το 51% (από 59%) των καταναλωτών προέβλεψε ότι θα προβεί σε λιγότερες ή πολύ λιγότερες δαπάνες, ενώ το 8% (από 5%) αναμένει το αντίθετο.

Προσοχή στις εικονικές εκπτώσεις

Συστάσεις προς τους καταναλωτές για τις εκπτωτικές ευκαιρίες της φετινής Black Friday και της Cyber Monday, δίνει ο Συνήγορος του Καταναλωτή σε μια προσπάθεια να αποφύγουν τις πιθανές απάτες.

  • Να προσέχουν κατά την ηλεκτρονική εγγραφή τους σε ενημερωτικά δελτία (newsletters), με τα οποία καλούνται να δηλώσουν έγκαιρα τις προτιμήσεις τους σε συγκεκριμένα προϊόντα και να ενημερωθούν, έτσι, νωρίτερα για τις εκπτώσεις που θα γίνουν σε αυτά. Ιδίως, να είναι επιφυλακτικοί με τις προσωπικές πληροφορίες που χορηγούν μέσω αυτών των newsletters, δεδομένου ότι αποτελούν, στην ουσία, μορφή ηλεκτρονικού μάρκετινγκ και χρησιμοποιούνται κατά κόρον από τους προμηθευτές για τη δημιουργία προσωποποιημένων προφίλ πελατών και για τη διενέργεια εξατομικευμένων προωθητικών ενεργειών που τους ακολουθούν παντού κατά την πλοήγησή τους στο διαδίκτυο.
  • Να διαχωρίζουν τις αληθινές από τις εικονικές προσφορές, κάνοντας δική τους έρευνα αγοράς αρκετό διάστημα πριν για τα προϊόντα που τους ενδιαφέρουν, σε συνδυασμό και με τη χρήση ειδικών εργαλείων που διατίθενται από ηλεκτρονικές πλατφόρμες σύγκρισης προϊόντων και πραγματοποίησης αγορών, τα οποία αναπαριστούν τη διαχρονική διακύμανση των τιμών.
  • Κατά την τοποθέτηση των παραγγελιών τους, να δίνουν ιδιαίτερη έμφαση και σημασία, εκτός από την τιμή, και σε άλλες κρίσιμες πληροφορίες που σχετίζονται με την ταχύτητα παράδοσης των προϊόντων τους και συγκεκριμένα: (α) στη διαθεσιμότητα, λαμβάνοντας ιδίως υπόψη εμπόδια και περιορισμούς που, σε διεθνές επίπεδο, επηρεάζουν την παραγωγή και διακίνηση των αγαθών, καθώς και (β) στον αναμενόμενο χρόνο αποστολής των προϊόντων μέσω των ταχυδρομικών παρόχων. Στόχος είναι οι καταναλωτές να μη βιώνουν αργότερα δυσαρέσκεια και απογοήτευση από τυχόν υπερβολικούς ή/και απροσδιόριστους χρόνους αναμονής.
  • Να αποφεύγουν την αγορά προϊόντων, ακόμα κι αν πωλούνται σε ιδιαίτερα συμφέρουσες τιμές, από ηλεκτρονικά καταστήματα που διαθέτουν αμφίβολης νομιμότητας ιστοσελίδες (πχ δεν περιλαμβάνουν πλήρη στοιχεία έδρας και επικοινωνίας, περιέχουν “νεκρές” συνδέσεις [links] ή συνδέσεις σε όρους χρήσης ή πολιτικής προστασίας απορρήτου με ασυνάρτητο παρεχόμενο, διοχετεύουν την επικοινωνία με τους καταναλωτές αποκλειστικά μέσω social media εφαρμογών, όπως viber, messenger, κ.λπ.).

Ωράριο καταστημάτων τη Κυριακή (26/11) στη Χαλκίδα

Την ίδια ώρα, μεγάλες προσφορές αναμένεται να κάνουν τα εμπορικά καταστήματα της Καρύστου.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση του εμπορικού συλλόγου:

Την Παρασκευή 24 Νοεμβρίου 2023, την τελευταία Παρασκευή του μήνα, επιστρέφει δυναμικά και φέτος, η «Black Friday» και τη Δευτέρα 27 Νοεμβρίου, η «Cyber Monday», οι οποίες δεν συμπεριλαμβάνονται στις τακτικές εκπτώσεις, αλλά πρόκειται για προωθητικές ενέργειες που τείνουν πια να γίνουν θεσμός λόγω της μεγάλης ανταπόκρισης που γνωρίζουν.

Τα καταστήματα της πόλης μας αναμένεται να κάνουν ηχηρές προσφορές σε πολλά από τα προϊόντα τους και στις αγορές της τεχνολογίας αλλά και της ένδυσης και υπόδησης με αποτέλεσμα να τονωθεί το αγοραστικό ενδιαφέρον μιας και οι καταναλωτές έχουν τη δυνατότητα να βρουν μία μεγάλη ποικιλία σε προϊόντα, σε ιδιαίτερα συμφέρουσες τιμές.

Η κατάργηση των ενδιάμεσων εκπτώσεων αλλά και η αυξανόμενη ακρίβεια, ενδυνάμωσαν χρόνο με το χρόνο την Black Friday και την Cyber Monday και ελπίζουμε ότι ειδικά σε αυτή την χρονική στιγμή, θα αποτελέσουν οξυγόνο για τις τοπικές επιχειρήσεις καθώς ο Νοέμβριος είναι ο τελευταίος μήνας που θα μπορούσαν να κάνουν καλύτερες πωλήσεις αλλά και να εκποιήσουν το stock εμπόρευμά τους και οι καταναλωτές από τη μεριά τους βέβαια θα μπορούσαν να εκμεταλλευτούν τις ελκυστικότατες τιμές προς όφελος τους.

Εφιστούμε επιπλέον την προσοχή και στο καταναλωτικό κοινό και στον τρόπο λειτουργίας των καταστημάτων.

Συγκεκριμένα, θα πρέπει να αναγράφεται ευκρινώς η παλαιά και η νέα μειωμένη τιμή των προϊόντων σε εμφανή σημεία του καταστήματος και οπωσδήποτε στα σημεία που πωλούνται τα προϊόντα, ενώ επιτρέπονται οι προσφορές στο σύνολο των προϊόντων του κάθε καταστήματος.

Καλές δουλειές
Η πρόεδρος

Σόνια Ντασίου

Η γραμματέας

Βαρβάρα Πολίτη

Η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας της ΓΣΕΕ συστήνει στους καταναλωτές να είναι ιδιαιτέρως προσεκτικοί και να μη δελεάζονται από φαινομενικά εντυπωσιακές προσφορές της Black Friday.

Πέντε συμβουλές για τη Black Friday

Ειδικά τη φετινή χρονιά, όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή της, με την ακρίβεια να επιβαρύνει στον μέγιστο βαθμό τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς, η ιεράρχηση των αναγκών και η έρευνα αγοράς καθίστανται πιο αναγκαίες από ποτέ.

Η ένωση προτείνει την τήρηση πέντε κανόνων που, όπως εκτιμά, διασφαλίζουν ότι οι καταναλωτές δεν θα πέσουν θύματα “προσφορών”:

1 Να κάνουν έρευνα αγοράς και να ελέγχουν όχι μόνο την τιμή (αρχική και νέα) αλλά και την ποιότητα των προϊόντων. Επίσης να αναζητούν στο διαδίκτυο την τιμή του προϊόντος που πρόκειται να επιλέξουν βάσει κωδικού ή αριθμού μοντέλου, ώστε να είναι βέβαιοι ότι η τιμή που έχουν εντοπίσει είναι η πιο συμφέρουσα.

2 Να οριοθετήσουν τις ανάγκες τους και να προγραμματίσουν με λίστα τις αγορές που πρόκειται να κάνουν, οι οποίες θα συμβαδίζουν με τον προσωπικό ή οικογενειακό τους προϋπολογισμό αποφεύγοντας αλόγιστες δαπάνες

3 Να ενημερωθούν για τις λεπτομέρειες και τους όρους της συναλλαγής τους όταν αγοράζουν προϊόντα με δόσεις. Ιδίως για αγορές με πιστωτική κάρτα, να είναι πάντα ενημερωμένοι για τους όρους και τις προϋποθέσεις της συγκεκριμένης αγοράς. Ιδίως να ερευνούν αν και κατά πόσο επιβάλλονται τόκοι στην αγορά αυτή, αφού, στην περίπτωση αυτή, το κόστος αγοράς αυξάνει ραγδαία.

4 Τα προϊόντα πρέπει να φέρουν την αρχική τιμή και την τιμή προσφοράς (όχι το ποσοστό έκπτωσης). Προσοχή! Στις προσφορές συχνά αναγράφεται ότι δεν γίνονται αλλαγές, γι’ αυτό εάν μετανιώσετε, δεν έχετε τη δυνατότητα αλλαγής

5 Να ζητάνε πάντα την απόδειξη για τα προϊόντα που έχουν αγοράσει. Σε περίπτωση που το προϊόν είναι ελαττωματικό και θελήσουν να το επιστρέψουν ή να το αλλάξουν, η επίδειξη της απόδειξης είναι απαραίτητη.

Επίσης σημειώνει: Καλό θα ήταν να γνωρίζουν όλοι ότι η καταναλωτική φρενίτιδα που με τεχνικές marketing δημιουργούν μεγάλοι παράγοντες του εμπορίου (Βlack Friday, άνοιγμα καταστημάτων τις Κυριακές, λευκές νύκτες κ.λπ.) έχει ως αποτέλεσμα την υποσυνείδητη άσκηση ψυχολογικής πίεσης στον καταναλωτή, ο οποίος αισθάνεται ότι “πρέπει” να εκμεταλλευτεί τις προσφορές σπεύδοντας στα μαγαζιά. Στο σημερινό πλαίσιο της εκρηκτικής ακρίβειας σε αγαθά πρώτης ανάγκης, ο καταναλωτής οφείλει να ενεργεί τις αγορές του με σύνεση και περίσκεψη.

Παράλληλα, το ΙΝΚΑ μέσω σχετικής του ανακοίνωσης παροτρύνει τους Έλληνες καταναλωτές να γνωρίζουν και να διεκδικούν τα δικαιώματά τους. Στο πλαίσιο αυτό και επ’ ευκαιρία της επερχόμενης ημέρας, το Νέο Ινστιτούτο Καταναλωτών παραθέτει κάποια βασικά δικαιώματα, που κάθε καταναλωτής πρέπει να γνωρίζει:

Εγγυήσεις

  • Όταν αγοράζετε καινούρια προϊόντα, είτε από κατάστημα είτε ηλεκτρονικά, δικαιούστε ελάχιστη νόμιμη εγγύηση διάρκειας 2 ετών χωρίς επιπλέον κόστος.
  • Εάν το προϊόν που αγοράσατε αποδειχτεί ελαττωματικό ή δεν ταιριάζει στις προδιαγραφές της διαφήμισής του, δικαιούστε δωρεάν επισκευή ή αντικατάσταση των αγαθών και, εάν αυτό δεν είναι δυνατό, μείωση της αξίας των αγαθών ή υπαναχώρηση από τη σύμβαση.

Πληροφορίες που πρέπει να παρέχονται στους καταναλωτές

  • Πριν δεσμευτείτε να αγοράσετε ένα προϊόν ή υπηρεσία, ο πωλητής/έμπορος οφείλει να σας παρέχει ορισμένες βασικές πληροφορίες με απλό και κατανοητό τρόπο.
  • Μεταξύ άλλων, ο πωλητής/έμπορος οφείλει να σας ενημερώσει για τα κύρια χαρακτηριστικά του προϊόντος/υπηρεσίας, τη συνολική τιμή, τους όρους πληρωμής και παράδοσης, την προθεσμία παράδοσης, τη διάρκεια της σύμβασης, την πολιτική που εφαρμόζει για την αντιμετώπιση παραπόνων, καθώς και να σας υπενθυμίσει την ύπαρξη νόμιμης εγγύησης.

Αγορές από το διαδίκτυο ή εκτός καταστήματος

  • Αν αγοράσετε ένα προϊόν εξ αποστάσεως (πχ. από το διαδίκτυο) ή εκτός καταστήματος (πχ. πωλήσεις πόρτα-πόρτα), έχετε δικαίωμα υπαναχώρησης εντός 14 ημερών. Μπορείτε να ακυρώσετε την παραγγελία σας για οποιονδήποτε λόγο εντός αυτού του χρονικού διαστήματος – έστω κι αν αλλάξατε γνώμη.
  • Αντίθετα, αν αγοράσετε προϊόντα από κατάστημα, βάσει της ευρωπαϊκής νομοθεσίας δεν έχετε νόμιμο δικαίωμα να επιστρέψετε τα προϊόντα. Ωστόσο, πολλά καταστήματα παρέχουν οικειοθελώς στους καταναλωτές το δικαίωμα επιστροφής ή αλλαγής προϊόντων εντός συγκεκριμένης προθεσμίας. Ζητήστε να ενημερωθείτε για την πολιτική επιστροφών που εφαρμόζει το κάθε κατάστημα.

Διαφημίσεις και αθέμιτες εμπορικές πρακτικές

Η νομοθεσία απαγορεύει τις παραπλανητικές και επιθετικές εμπορικές πρακτικές και σας προστατεύει από αυτές. «Έχετε δικαίωμα σε αξιόπιστες διαφημίσεις και ακριβείς πληροφορίες» επισημαίνει κλείνοντας το ΙΝΚΑ.

Ακολουθήστε το evima.gr στο Google News

Διαβάστε όλες τις ειδήσεις για την Εύβοια

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις για την Ελλάδα και τον Κόσμο στο evima.gr