Σούπερ Μάρκετ: Αυτό θα αλλάξει στις προσφορές
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σούπερ Μάρκετ: Αυτό θα αλλάξει στις προσφορές

Μέτρο που αφορά έξι κατηγορίες προϊόντων όπου καταγράφονται οι μεγαλύτερες προσφορές (40%, 50% ή «1+1 δώρο») και είναι σχεδόν καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου υπό το καθεστώς προωθητικής ενέργειας.

Τα σχέδιά τους για την εμπορική πολιτική που θα ακολουθήσουν από τον Μάρτιο καταστρώνουν οι προμηθευτές των σούπερ μάρκετ, μετά τον «κόφτη» του 30% που ανακοίνωσε το υπουργείο Ανάπτυξης για τις προωθητικές ενέργειες, με στόχο να μπει φρένο στις παραπλανητικές εκπτώσεις και να ρίξει τις τιμές στο ράφι.

Το μέτρο αφορά έξι κατηγορίες προϊόντων όπου καταγράφονται οι μεγαλύτερες προσφορές (40%, 50% ή «1+1 δώρο») και είναι σχεδόν καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου υπό το καθεστώς προωθητικής ενέργειας.

Πρόκειται για τα απορρυπαντικά, τα καθαριστικά σπιτιού, τις οδοντόκρεμες, τα σαμπουάν, τα αφρόλουτρα και τις βρεφικές πάνες.

Σύμφωνα με την τροπολογία, που ψηφίστηκε στη Βουλή, οι επιχειρήσεις που προμηθεύουν το λιανεμπόριο υποχρεούνται από την 1η Μαρτίου να μειώσουν κατά τουλάχιστον 30% την αρχική τιμή, δηλαδή την τιμή προ εκπτώσεων, πιστώσεων ή άλλων παροχών που χορηγήθηκαν πέρυσι, λαμβάνοντας υπ’ όψιν την αρχική τιμή της 31ης Δεκεμβρίου 2023.

Επιφυλάξεις

Στο πλαίσιο αυτό, εκπρόσωποι της αγοράς εκφράζουν τις επιφυλάξεις τους σχετικά με την αποτελεσματικότητα του μέτρου σημειώνοντας ότι οι προμηθευτές, υποχρεούμενοι να ρίξουν τις αρχικές τιμές των προϊόντων τους, ενδέχεται να περιορίσουν την ένταση, αλλά και τη διάρκεια των προσφορών τους, γεγονός που θα επιβαρύνει τους καταναλωτές.

Aλλωστε, για πολλές εταιρίες τα περιθώρια για ακόμα χαμηλότερες τιμές είναι στενά, καθώς είτε έχουν ενταχθεί στο μέτρο της μόνιμης μείωσης τιμής για διάστημα 6 μηνών είτε συμμετέχουν στο καλάθι του νοικοκυριού.

Επιπλέον, ανασταλτικό παράγοντα αποτελεί και το γεγονός ότι κάποιοι προμηθευτές, προκειμένου να διατηρήσουν τα μερίδιά τους και να είναι πιο ανταγωνιστικές οι τιμές, όλο το προηγούμενο διάστημα προχωρούσαν σε πολύ μικρές ανατιμήσεις, σε αντίθεση με άλλους που αύξησαν τις τιμές τους μέχρι και πάνω από 30%, με αποτέλεσμα να δημιουργείται μια «ανισορροπία» ως προς το εύρος των εκπτώσεων που μπορούν να προχωρήσουν.

Πάντως, δεδομένου ότι οι καταναλωτές έχουν «εκπαιδευτεί» να κυνηγούν τις προσφορές και ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κερδίζουν συνεχώς έδαφος έναντι των επωνύμων, στελέχη των σούπερ μάρκετ υπογραμμίζουν στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ότι πρέπει να θεωρείται βέβαιο ότι οι προωθητικές ενέργειες θα συνεχιστούν με αμείωτο ρυθμό.

Aλλωστε, σύμφωνα με έρευνα της Circana, στο ενδεκάμηνο του 2023, η ένταση των προσφορών ήταν αυξημένη, κυρίως στις κατηγορίες των τροφίμων και των προϊόντων φροντίδας σπιτιού. Στην πρώτη κατηγορία το ποσοστό του τζίρου που προήλθε από τις προωθητικές ενέργειες αυξήθηκε σε 24,8% και στη δεύτερη σε 25,3%. Συνολικά, ο τζίρος των ταχυκίνητων αγαθών που διατέθηκαν υπό καθεστώς προωθητικής ενέργειας αυξήθηκε σε 25%. Το ίδιο διάστημα, το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας άγγιξε το 26,3% από 25,8% το αντίστοιχο διάστημα του 2022, με τον ρυθμό ανάπτυξης να είναι 11,6%, όταν την ίδια ώρα στα επώνυμα είναι μόλις 8,8%. Ειδικά, δε, στα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς, το μερίδιο των private label προϊόντων έφτασε το 20,9% και των ειδών νοικοκυριού το 25,6%.

«Θα χάσουν πελάτες»

Αν και οι εταιρίες δεν έχουν λάβει ακόμα τις τελικές αποφάσεις σχετικά με την πολιτική των προωθητικών ενεργειών που θα ακολουθήσουν από τον Μάρτιο, κορυφαίο στέλεχος του κλάδου των σούπερ μάρκετ δηλώνει στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ότι «αν οι βιομηχανίες, μετά τη μείωση κατά 30% της αρχικής τιμής, δεν προχωρήσουν σε προσφορές, διαμορφώνοντας τις τελικές τιμές τουλάχιστον στα επίπεδα που τα νοικοκυριά είχαν συνηθίσει να ψωνίζουν, τότε θα χάσουν πελάτες. Οπότε, είναι μονόδρομος να κάνουν εκπτώσεις στις ήδη μειωμένες τιμές».

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ: ΠΩΣ ΘΑ ΔΙΑΜΟΡΦΩΘΟΥΝ ΟΙ ΤΙΜΕΣ

Για να γίνει πιο κατανοητή η εφαρμογή του «κόφτη» κατά τουλάχιστον 30% στις αρχικές τιμές των προϊόντων που βρίσκονται σε προσφορά, λαμβάνεται υπ’ όψιν ότι σ’ ένα σαμπουάν που πωλείται υπό το καθεστώς προσφοράς «1+1 δώρο» στην τιμή των 7 ευρώ, η έκπτωση των 3,5 ευρώ που παρείχε ο προμηθευτής θα μειωθεί κατά 30%, δηλαδή περίπου κατά 1,1 ευρώ. Ετσι, η αρχική τιμή των δύο συσκευασιών θα πέσει αυτόματα στα 5,9 ευρώ, που σημαίνει ότι ο καταναλωτής θα αγοράζει έναντι 2,95 ευρώ το τεμάχιο από 3,5 ευρώ που το παίρνει τώρα, υπό την προϋπόθεση, βέβαια, ότι ο προμηθευτής θα συνεχίσει να το διαθέτει υπό το ίδιο καθεστώς προωθητικής ενέργειας.

» Σε οδοντόκρεμα που διατίθεται με έκπτωση 50% στα 2,51 ευρώ από 5,02 ευρώ, με το νέο καθεστώς θα πρέπει η αρχική τιμή να περιοριστεί στα 3,51 ευρώ. Αν στη νέα μειωμένη τιμή εφαρμοστεί έκπτωση 30%, τότε οι καταναλωτές θα την αγοράζουν ελαφρώς φθηνότερα σε σχέση με τώρα στα 2,45 ευρώ, ενώ, αν το ποσοστό της έκπτωσης είναι μικρότερο, θα την πληρώνουν ακριβότερα.

» Σε υγρό απορρυπαντικό ρούχων (22 μεζούρες) με αρχική τιμή 11,33 ευρώ που διατίθεται με έκπτωση 50% στα 5,67 ευρώ, με βάση το νέο μέτρο οι προμηθευτές θα πρέπει να μειώσουν την τιμή του στα 7,93 ευρώ. Για να το αγοράσουν τα νοικοκυριά στα σημερινά επίπεδα, θα πρέπει να γίνει επιπλέον έκπτωση 30% επί της μειωμένης τιμής, ώστε η τιμή του να πέσει στα 5,55 ευρώ.

» Σε απολυμαντικό επιφανειών (500 ml) που έχει αρχική τιμή 4,57 ευρώ και με έκπτωση 45% πωλείται στα ράφια 2,51 ευρώ, από την 1η Μαρτίου η αρχική τιμή θα πρέπει να οριστεί στα 3,2 ευρώ. Στη συνέχεια, οι προμηθευτές μπορούν να το πωλούν με έκπτωση 20% για να είναι στην ίδια τιμή με τη σημερινή (2,56 ευρώ), ενώ με μεγαλύτερο ποσοστό προσφοράς θα πωλείται φθηνότερα απ’ ό,τι τώρα.

» Στις βρεφικές πάνες (2-5 κιλά) συσκευασίας 50 τεμαχίων που σε προσφορά 50% πωλούνται στην τιμή των 11,98 ευρώ από 23,95 ευρώ, η εταιρία, εφαρμόζοντας τον «κόφτη» του 30%, θα πρέπει να ρίξει την τιμή στα 16,77 ευρώ. Για να τις αγοράσουν οι γονείς στη σημερινή τιμή (11,74 ευρώ), θα πρέπει ο προμηθευτής να κάνει επιπλέον έκπτωση 30%.

Εκτίμηση

Οπως φαίνεται, στα είδη σε προσφορά, για τα οποία θα ισχύσει η υποχρεωτική μείωση της αρχικής τιμής κατά 30%, για να απολαμβάνουν τα νοικοκυριά τις ίδιες τιμές και να έχουν όφελος, οι εταιρίες θα πρέπει να συνεχίσουν να κάνουν εκπτώσεις από 20% έως 30%, κάτι που μένει να φανεί στην πράξη.

Πάντως, σύμφωνα με εκπροσώπους του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων, «το πιο αποτελεσματικό μέτρο για την ακρίβεια φαίνεται να είναι η απαγόρευση προωθητικών ενεργειών για 3 μήνες σε περίπτωση που οι προμηθευτές αυξήσουν τις τιμές».

ΝΕΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΣΕ 5 ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ

» ΣΑΜΠΟΥΑΝ

(«1+1 δώρο»)

  • Τωρινή αρχική τιμή: 7€ – 3,5€/τεμάχιο
  • Αρχική τιμή με «κόφτη» 30%: 5,90€ – 2,95€/τεμάχιο

» ΟΔΟΝΤΟΚΡΕΜΑ

(-50%)

  • Τωρινή αρχική τιμή: 5,02€
  • Τιμή με έκπτωση: 2,51€
  • Αρχική τιμή με «κόφτη» 30%: 3,51€
  • Τελική τιμή με επιπλέον έκπτωση 30%: 2,45€

» ΥΓΡΟ ΑΠΟΡΡΥΠΑΝΤΙΚΟ ΡΟΥΧΩΝ

(-50%)

  • Τωρινή αρχική τιμή: 11,33€
  • Τιμή με έκπτωση: 5,67€
  • Αρχική τιμή με «κόφτη» 30%: 7,93€
  • Τελική τιμή με επιπλέον έκπτωση 30%: 5,55€

» ΑΠΟΛΥΜΑΝΤΙΚΟ ΕΠΙΦΑΝΕΙΩΝ

(-45%)

  • Τωρινή αρχική τιμή: 4,57€
  • Τιμή με έκπτωση: 2,51€
  • Αρχική τιμή με «κόφτη» 30%: 3,2€
  • Τελική τιμή με επιπλέον έκπτωση 20%: 2,56€

» ΒΡΕΦΙΚΕΣ ΠΑΝΕΣ

(-50%)

  • Τωρινή αρχική τιμή: 23,95€
  • Τιμή με έκπτωση: 11,98€
  • Αρχική τιμή με «κόφτη» 30%: 16,77€
  • Τελική τιμή με επιπλέον έκπτωση 30%: 11,74 €

ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ

Ακολουθήστε το evima.gr στο Google News

Διαβάστε όλες τις ειδήσεις για την Εύβοια

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις για την Ελλάδα και τον Κόσμο στο evima.gr